به گزارش کلهرنیوز، جوامع شهری امروزه با معضلی به نام جولان سگ‌های ولگرد مواجه هستند که گریبان کلانشهر کرمانشاه را نیز گرفته و با وجود اینکه در چند سال گذشته بسیار مورد شکایت شهروندان بوده و اقدامات مختصری انجام شده، اما باز هم تعداد آن‌ها زیاد است و نگرانی‌هایی را برای مردم ایجاد کرده است.

به طور معمول کانون‌های تجمع سگ‌های ولگرد مناطق مشخصی مانند برخی کانون‌ها در اطراف مراکز دفع پسماند، اطراف جاده‌ها، پارک‌ها، حاشیه شهرها و روستاهایی هستند که به علت غذارسانی غیرقانونی، سازمان‌یافته و مستمر توسط حامیان سگ‌ها، تعداد سگ‌های ولگرد و تجمع آن‌ها در آن مکان افزایش می‌یابد.

از آنجایی که این حیوانات می‌توانند هم به انسان حمله کنند و هم بیماری را به انسان منتقل کنند، جوامع موظفند روش‌هایی را برای کنترل سگ‌های ولگرد و رشد جمعیت آن‌ها بیابند تا از شهروندان خود محافظت کنند.

اگر سلسله اقداماتی نظیر جمع‌آوری سگ‌ها، عقیم‌سازی، واکسیناسیون و رهاسازی آن‌ها در محل زندگی قبلی، به صورت همزمان انجام شود، نسبت به سایر روش‌ها، همچون کشتار، مؤثرتر به نظر می‌رسند. گزارش‌ها و آمارهای مربوطه نشان می‌دهد واکسیناسیون سگ‌های ولگرد در برابر بیماری‌ها سبب می‌شود که آن‌ها بیماری را به انسان منتقل نکنند و عقیم‌سازی آن‌ها نیز در کاهش جمعیت این حیوانات نقش دارد.

در وخیم شدن این اوضاع از طرفی کم کاری شهرداری به عنوان متولی و از طرفی فرهنگ غلط مردم در غذارسانی به این حیوانات دخیل بوده است و مردم باید بدانند که غذا دادن به سگ‌ها تنها شرایط را برای زندگی انسان‌ها دشوارتر می‌کند و در صورت گرسنه بودن این حیوانات به شدت وحشی می‌شوند.

شهروندان کرمانشاهی در سال‌های اخیر به شدت با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند و ترس و استرس برخورد با سگ‌های ولگرد همیشه همراه آن‌ها بوده است.

خانم سنجابی از مادران کرمانشاه با اشاره به اینکه سگ‌های ولگرد به معضلی جدی تبدیل شده است، اظهار داشت: ساعات ابتدایی صبح شهر کرمانشاه پر از سگ‌های ولگرد است که گاهی به صورت گروهی جولان می‌دهند و برای کسانی که پیاده‌روی در صبح را ترجیح می‌دهند، بسیار نگران کننده شده است.

وی عنوان کرد: از طرف دیگر با بازگشایی مدارس دغدغه والدین نیز بیشتر شده، زیرا علاوه بر خطر سگ گزیدگی ممکن است از نظر بهداشتی سلامت فرزندان ما در خطر باشد.

آقای یزدانی از دیگر شهروندان کرمانشاهی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: یکی از موانع موجود برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد خود مردم هستند، عده‌ای روشن فکرنما به سگ‌های ولگرد غذا می‌دهند و همین موضوع سبب افزایش جمعیت سگ‌ها می‌شود.

وی عنوان کرد: پارک‌ها و مراکز تفریحی شهرها اکنون علاوه بر تعدد سگ‌های خانگی پر از سگ‌های ولگرد شده و انسان رغبتی برای استفاده از این مراکز ندارد، چون هم احتمال حمله وجود دارد و هم اینکه از نظر بهداشتی مشکل دارند.

خانم پرور نیز که در حواشی شهر کرمانشاه زندگی می‌کند، می‌گوید: شب‌ها صدای پاس و دعوای سگ‌ها اجازه استراحت به ما نمی‌دهد در طول روز به ویژه صبح زود هم هنگام خروج از منزل با گروهی از سگ‌ها مواجه می‌شویم که گاهی با هم دعوا می‌کنند.

وی گفت: گاهی از ترس حضور سگ‌های ولگرد در محله جرات اینکه مسیر کوچه تا خیابان اصلی را پیاده روی کنم ندارم و مجبورم علی‌رغم میل‌ام از خودروی شخصی استفاده کنم.

خانم صمدی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه به شدت از سگ‌های ولگرد هراس دارد، اظهار داشت: حتی اگر این سگ‌ها حمله نکنند از آن‌ها می‌ترسم و همیشه استرس دارم، چون صحنه حمله کردن سگ به عابر پیاده را دیده‌ام.

وی عنوان کرد: متأسفانه وجود این سگ‌ها فقط مربوط به حاشیه شهر نیست و حتی در مکان‌های پرتردد هم حضور دارند، در صورتی که جای این حیوانات در داخل شهر نیست و شهرداری باید آن‌ها را جمع‌آوری کند و برای نگهبانی در اختیار باغداران یا شهرک‌های صنعتی قرار دهد.

این بانوی کرمانشاهی گفت: حتی شنیده‌ام با افزایش تعداد سگ‌ها در مناطق کوهستانی و همزیستی آن‌ها با گرگ‌ها حیواناتی به نام گرگاس پدید می‌آید که بسیار خطرناک‌تر از سگ‌های ولگرد هستند و در صورتی که گرسنه باشند به شدت خطرناک می‌شوند.

آقای بهرامی مرد جوان کرمانشاهی نیز در این مورد به خبرنگار تسنیم، گفت: من مخالف زیست مخلوق خداوند و حیوانات نیستم، اما زیستگاه حیواناتی از جمله سگ‌های ولگرد با انسان‌ها متفاوت است و نباید در کنار هم آن هم در محیط شهری زندگی کنند.

وی افزود: به طور قطع شهرداری در این زمینه بسیار کم کاری کرده و در صورت وقوع خسارت جانی یا حتی ترس و وحشت مردم باید پاسخگو باشد.

جمع‌آوری ۱۰۰۰ قلاده سگ‌بلاصاحب در ماه گذشته

سجاد یزدانی، معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: یکی از مهمترین برنامه‌های این معاونت جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب است و دو تیم پیمانکار در هشت منطقه شهرداری در حال فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه در ماه گذشته بیش از ۱۰۰۰ قلاده سگ جمع‌‎آوری، زنده‌گیری و تحویل پناهگاه شده است، عنوان کرد: در استان کرمانشاه تنها شهرداری کرمانشاه دارای پناهگاه سگ‌های بلاصاحب است و یکی از مشکلات ما نبود پناهگاه در سایر شهرستان‌ها است.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری کرمانشاه گفت: در زمینه جمع‎‌آوری سگ‌های ولگرد به صورت جدی ورود کرده‌ایم و با برنامه‌ریزی انجام شده امیدواریم تا ماه آینده تعداد آنها به صورت محسوسی کاهش یابد.

یزدانی با انتقاد از برخورد برخی از شهروندان هنگام جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و ضرورت همراهی مردم، افزود: چنانچه تیم‌ها در طول روز برای جمع‌اوری سگ‌ها اقدام کنند برخی از مردم از این کار جلوگیری می‌کنند و به منظور جلوگیری از درگیری جمع‌آوری سگ‌ها در طول شب انجام می‌شود.

/تسنیم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :