کلهر نیوز: در این گزارش به علت اصلی تعطیلی شرکت کاشی کاژه و دپوی 10 میلیون متر مربع تولیدات این کارخانه و نقش مدیران استان در رونق تولید پرداخته می شود.
به گزارش کلهرنیوز به نقل از اسلام ابادخبر ، کارخانه کاشی کاژه واقع در کرمانشاه ،کیلومتر ۵ جاده اسلام آباد غرب به کرمانشاه, فاز ۲ شهرک صنعتی اسلام آباد غرب, واقع شده است. این شرکت یکی از بزرگترین تولیدکننده ها در زمینه کاشی و سرامیک است. شرکت کاشی کاژه به منظوردستیابی به بازارهای منطقه در شهرستان اسلام آباد غرب که با مرز عراق ۱۲۰ کیلومتر بیشتر فاصله ندارد ایجاد شده است. این شرکت بزرگترین شرکت تولید کننده کاشی، سرامیک و گرانیت در بخش خصوصی کشور و دومین تولید کننده در بین کارخانجات دولتی و خصوصی و بخش عمومی می باشد.صادرات به کشورهایی همچون ارمنستان , عراق , کویت و… را می توان بخشی از بازار عمده این شرکت ذکر کرد و البته در بازار داخلی هم فضای مطلوبی دارد.
با این اوصاف خبر بیکاری ۸۰۰ نفر از کارگران کاشی کاژه در بیکارترین شهر استان کرمانشاه و کشور موجی از نگرانی در اذهان عمومی ایجاد نمود، لذا خبرنگار ما این مشکل را پیگیری نمود؛
امیرحسین صیدمحمدی قائم مقام مدیرعامل کارخانه کاشی کاژه گفت: کارخانه کاشی کاژه با اشتغالزایی مستقیم ۸۰۰ نفر و با وجود دارا بودن استانداردهای روز ایران و اروپا، بازار مصرف خوبی در داخل و خارج کشور دارد اما بخاطر تلنبار شدن حجم انبوه تولیدات تعطیل شده است.
وی در توضیح مواردی که دست به دست هم داده و باعث توقف خطوط تولید کارخانه شده، افزود: یکی از موارد بسته بودن مرزها بود که خسارت زیادی به ما و دیگر مجموعه های تولیدی استان وارد کرد، اینکه ما در روز ۳۰ تا ۵۰ هزار متر مربع کاشی تولید کنیم اما خروجی محصولات ما ۵ هزار متر باشد یعنی با این وضعیت که کمتر از ۲۰ درصدتولید روزانه بارگیری می شود، قطعا” دپوی محصولات افزایش می یابد و اکنون تمام محیط کارخانه مملو از کاشی های تولیدی شده و جایی برای تولیدات جدید وجود ندارد و به همین خاطر چاره ای جز تعطیلی و غیرفعال کردن خطوط تولید نداشتیم.
صیدمحمدی گفت:مشکل دوم کمبود کامیون در این منطقه است که خودروهای موجود برای کل استان کفایت نمی کند که طبق مصوبه ای که در سال ۹۴ ماگرفتیم قرار شد یک باربری سراسری در کنار باربری های شهرستان جهت تسریع در حمل و نقل تولیدات کارخانه فعالیت نماید که این کار تا حدود دوماه گذشته تداوم داشت تا اینکه اداره کل راهداری استان مجوز این باربری سراسری را غیرفعال کردند و گفتند از ظرفیت شهرستان استفاده کنید اما خودروهای شهرستان ظرفیت بارگیری حجم تولیدات کارخانه را ندارند و بارگیری کارخانه از روزانه ۶۰ تریلی به روزانه ۵ یا ۶ تریلی رسیده ، یعنی در عمل روزانه ۵۰تریلی معادل ۴۰ هزار متر مربع کاهش بارگیری و عدم ارسال داشته ایم که منجر به دپوی حجم انبوه تولیدات در انبارها و حتی محوطه اداری کارخانه شده است.
مدیر کارخانه کاشی کاژه در پاسخ به سوال خبرنگار ما درخصوص علت عدم حضور در جلسه راهداری استان جهت رفع مشکلات گفت: متاسفانه این نامه دیر بدست ما رسیده و نامه دیگری هم راجع به فراخوان موسسات حمل و نقل برای بارگیری محصولات کاشی کاژه انجام داده اند اما در عمل به نتیجه نرسیده است.
وی افزود: ما از مرزهای مهران، پرویزخان و سومار برای صادرات محصولات بیشترین استفاده را داریم، در تمام استان های مرزی سطح کشور محصولات تولیدی خود استان و استان همجوار بدون نوبت در مرز تخلیه می شود و در استان ما تا ۲ سال این رویه حاکم بود تا طی مصوبه استانداری این امتیاز لغو گردید که با شلوغ شدن مرزها یعنی ما باید با فاصله خیلی کمی با مرز، برابر با کامیونی که از یزد بارگیری می شود کرایه بپردازیم و با احتساب مدت زمان توقف برای تخلیه بار در مرز نیز حضور باربری سراسری جهت جبران کمبود کامیون ضروری می باشد.
امیرحسین صیدمحمدی با توجه به تعطیلی و توقف ۵ خط تولید کارخانه کاشی کاژه و بیکار شدن ۸۰۰ نفر از کارگران، از مسئولین استانی درخواست نمود: یک باربری سراسری که ظرفیت بارگیری این کارخانه را داشته باشد در اختیار کارخانه قرار دهند و بصورت استثناء فرجه چند ماهه ای برای کاشی کاژه منظور گردد تا بصورت موقت بدون نوبت بارهای این کارخانه در مرز تخلیه گردد تا دپوی محصولات تولید شده که بیش از ۱۰ میلیون متر مربع انباشته شده است تخلیه گردد.
مهندس خسروی معاون حمل و نقل راهداری استان کرمانشاه در این رابطه به خبرنگار ما گفت: در این خصوص باید باهماهنگی روابط عمومی و مدیرکل مصاحبه شود، اما بطور کلی عنوان کرد؛ راهداری جهت تأمین ناوگان حمل و نقل برای هیچ صنعتگری مشکل نداشته و ندارد و اگر صنعتگری ادعا می کند که تأمین ناوگان وی به مشکل برخورده، اگرمطابق قوانین و مقررات پیش رفته باشد و مشکل ایشان حل نشده باشد، بنده خودم حاضرم تمام ضرر و زیان ایشان را پرداخت کنم چون مطمئن هستم استان کرمانشاه به وفور دارای کامیون و راننده می باشد و تاکنون برای حمل هیچ محموله ای مشکلی نداشته و نداریم.
در همین رابطه جهانبخش حیدری فرماندار اسلام آبادغرب اظهار کرد: با توجه به اهمیت ادامه حیات کارخانه های تولیدی و بنگاه های اقتصادی و در راستای رفع مشکلات شرکت کاشی کاژه، فرمانداری شهرستان از خیلی وقت پیش پیگیر این موضوع بوده و مشکل در جلساتی بررسی شده که؛ به لحاظ اعتراض شرکت های حمل و نقل شهرستان مبنی بر اینکه کارخانه باید از ظرفیت این شرکت های بومی استفاده کند، موضوع به مدیرکل راهداری و پایانه های استان منتقل گردیده، فلذا ایشان نیز پیگیری لازم را بعمل آورده تا از ظرفیت شرکت های حمل و نقل محلی نیز استفاده شود ضمن اینکه یک مشکل عمده دیگر مربوط قرار داشتن این کارخانه تولیدی در محدوده ترافیکی اربعین بوده که باربازگشایی مرز این مشکل برطرف شده است.
وی تصریح کرد: توصیه فرمانداری هم این است که از طریق برگزاری مناقصه نسبت به استخدام هر کدام از شرکت های باربری که برنده ی این مناقصه شود اقدام گردد که این از اختیارات خود کارخانه است و راهداری استان هم اعلام نموده که برای تأمین ناوگان حمل و نقل این شرکت مشکلی ندارد و اگر کارخانه هم می خواهد با شرکت خاصی نیز کار کند باید مجوزهای لازم را اخذ نماید.
به گزارش اسلام آباد خبر، با توجه به اینکه طی سال های اخیر در شرایط تحریم، فعالیت و سرمایه گذاری فعالان اقتصادی و بخش خصوص نظیر کارخانه کاشی کاژه افزایش یافته است و با اشتغالزایی در مناطق کم برخوردار فشارهای دشمنان خنثی شده است، لذا می طلبد دولتمردان و نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه با تدبیر و حمایت از این کارآفرینان و فعالان اقتصادی در راستای رونق تولید و رفع موانع و مشکلات تولیدکنندگان و تحقق منویات مقام معظم رهبری بیش از پیش گام بردارند و حتی جهت ریشه کنی مشکل بیکاری از توسعه این بنگاه های تولیدی و اقتصادی فعال حمایت ویژه نمایند.
این خبر را به اشتراک بگذارید :