به کزارش کلهرنیوز، از وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی امروز دوشنبه در جمع مدیران روابط عمومی دستگاه های دولتی با حضور رئیس و اعضای شورای اطلاع رسانی دولت با تاکید بر اینکه کنشگر اصلی در کلاس درس باید دانش آموز باشد افزود: تغییر و تحول در چیدمان کلاس درس از دیگر برنامه های وزرات آموزش و پرورش است.
وی با اشاره به این که آموزش و پرورش بزرگ ترین رسانه زنده دولت و حاکمیت است، گفت: هیچ دستگاهی پیدا نمی شود که روزانه قدرت ایجاد ارتباط و انتقال پیام برای۴۰ میلیون مخاطب را داشته باشد، آموزش و پرورش بزرگترین رسانه زنده دولت و حاکمیت است.
وی اظهار کرد: اگر مجموعه ای در این بخش قدرتمند باشد، تمامی بخش ها نیز از آن تاثیر می گیرد در عین حال ضعف این حوزه اثرات منفی و جبران ناپذیری خواهد داشت.
وی با تأکید بر این که آموزش و پرورش باید شریک راهبردی شورای اطلاع رسانی دولت باشد، افزود: آموزش و پرورش هم به صورت مستقیم و واقعی و هم به صورت مجازی می تواند در انتقال اطلاعات و اخبار مؤثر باشد، شبکه شاد به صورت مویرگی تا دل روستاها می رود از این رو میتوان با ایجاد و تدوین یک رسانه مناسب به انتشار اخبار پرداخت.
کاظمی با تأکید بر این که آموزش و پرورش را باید متفاوت از سایر دستگاه ها دید، بیان کرد: از آنجا که جامعه مخاطبان این دستگاه، گسترده و عظیم هستند ضرورت دارد با افزایش رضایتمندی از این ظرفیت در جهت انتشار اخبار امیدبخش بهره گرفت.
کاظمی در ادامه با تأکید بر این که موضوع توسعه عدالت آموزشی که مورد تأکید رئیس جمهور است با ۲ رویکرد در حال پیگیری است، افزود: رویکرد توسعه فضاهای آموزشی و کیفیت بخشی به آموزش از جمله آن ها هستند، مسیر اول زیر ساخت مسیر دوم است، مسیر اول محرومیت زدایی از فضاهای آموزشی است که در این محور چند کار انجام شده است، نظام مسائل فضا و تجهیزات به تفکیک استان و منطقه استخراج و در ۶ بخش دسته بندی شده است که شامل مدارس کانکسی، سنگی، مدارس با تراکم بالای ۳۵ نفر و چهارم پروژه های نیمه تمام، مناطقی که سرانه آموزشی زیر سه متر دارند و مناطقی که فضاهای آموزشی آنها زیر میانگین فضاهای آموزشی کشور است.
وی افزود: این برش در استان و در سطح منطقه نیز دیده شده است، به عبارتی اطلس وضعیت موجود و ظرفیتهای منطقه، گروههای جهادی نیز مشخص شدند. بیش از ۵ هزار تیم برای انجام پروژه ها مشخص شده اند. همچنین یک اتاق رصد به صورت لحظهای مسیر عملیات را رصد و کنترل می کند.
کاظمی با اشاره به این که استانداران پای کار این نهضت هستند، گفت: الگوی عملی برای این مهم نیز ترسیم شده است، در همین راستا تفاهم نامه ای با سردار سلامی برای ساخت ۷ هزار مدرسه و برچیدن هزار مدرسه سنگی با کمک ستاد اجرایی فرمان امام و سایر دستگاه ها منعقد شده است.
وی با تأکید بر این که وزارتخانه های دیگر نیز پای این کار هستند،گفت: خیرین در این حوزه مشارکت وسیعی دارند، مستندانی نیز در این حوزه در حال تدوین است تا برای مخاطبین و جامعه هدف گزارش مبسوطی ارائه دهیم.
کاظمی تصریح کرد: بنا داریم در هفته دولت دستاوردهای این ابر پروژه را برای مردم گزارش دهیم و این افق دید آموزش و پرورش است .
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به این که توسعه عدالت در کیفیت بیش از فضا اثربخش است، گفت: ما نیز مانند رئیس جمهور معتقدیم که میتوانیم بدون پول و امکانات با اتکا و ابتنا بر مشارکت مردم و ایجاد باور قلبی به این نهضت، کیفیت آموزشی مدارس دولتی را افزایش دهیم.
وی افزود: از این رو مسیری طراحی کردیم که ۲ معاونت ابتدایی و متوسطه به صورت مستمر در حال توانمندسازی معلمان و مدیران با هدف کیفیت بخشی آموزشی هستند.
به گفته کاظمی؛ زمانی تحول در مدرسه اتفاق می افتد که مدیر، قدرت ترسیم وضع موجود، وضع مطلوب، برنامه ریزی و ظرفیت شناسی پیرامون مدرسه و مهارتهای تعاملی را داشته باشد.
کاظمی با اشاره به تأکید دکتر پزشکیان بر ایجاد تحول در کلاس و برنامه درسی، تصریح کرد: مقرر شد در این حوزه، مهارت های دانش آموزی معلمان را در حوزه درس تخصصی افزایش دهیم، همچنین آشنایی با روشهای یادگیری و یاددهی فعال به طوری که دانش آموز فعال و معلم راهبر شود در دست انجام است
ایرنا/
این خبر را به اشتراک بگذارید :