به گزارش کلهرنیوز؛ استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با عراق در غرب کشور قرار دارد که بیش از ۵۰ درصد سهم صادرات به عراق از طریق دو پایانه مرزی خسروی و پرویزخان است و نقش مهم و تأثیرگذاری بر توسعه روابط تجاری و اقتصادی با همسایگان دارد.

یکی از ویژگی‌های برجسته استان کرمانشاه هم مرز بودن با دو بخش کردی و عربی عراق است که می‌تواند زمینه رشد و توسعه روابط اقتصادی را با فعالان تجاری خارجی فراهم کند و راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری قصرشیرین نیز می‌تواند شرایط حضور سرمایه‌گذاران را به‌همراه داشته باشد.

استان کرمانشاه طی سه سال اخیر با بازگشایی مجدد مرز خسروی میزبان زائران اربعین حسینی است به‌صورتی که در مراسم اربعین امسال حدود یک میلیون زائر از این مرز تردد کردند و توسعه زیرساخت‌های مرزی توانسته رضایت‌مندی زوار را فراهم کند.

راه‌آهن کرمانشاه به خسروی یکی از پروژه‌های مهم و تأثیرگذار استان کرمانشاه است که سالیان اخیر به دلیل کمبود اعتبار نیمه‌تمام باقی‌مانده و علاوه بر آن راه‌اندازی زودهنگام راه‌آهن کرمانشاه نیز سبب شده سرعت قطار در این مسیر با محدودیت همراه باشد.

رفع نواقص راه‌آهن کرمانشاه و تکمیل خط ریلی کرمانشاه به خسروی می‌تواند توسعه تجارت و زمینه تسهیل تردد زائران عتبات عالیات را در تمام طول سال فراهم کند و کمک شایانی به رشد منطقه آزاد تجاری قصرشیرین داشته باشد.

با توجه به اينکه یکی از عمده مشکلات استان کرمانشاه موضوع بیکاری است راه‌اندازی راه‌آهن کرمانشاه به خسروی می‌تواند اشتغال‌زایی در موضوع مبادلات تجاری و گردشگری مذهبی را به‌همراه داشته باشد.

مسئولان کشوری در سفرهای متعدد به استان کرمانشاه از راه‌آهن کرمانشاه به خسروی به‌عنوان یک پروژه مهم و تأثیرگذار یاد می‌کنند اما مسیر اختصاص اعتبار همچنان لنگ می‌زند تا شاهد کندی این روند باشیم و مردم استان کرمانشاه به‌عنوان یک رؤیا از آن یاد کنند.

مجمع نمایندگان به‌دنبال تحقق پروژه‌های مهم استانی هستند

فضل‌الله رنجبر در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: استان کرمانشاه برای جبران عقب‌ماندگی‌ها و رفع مشکلات خود نیازمند عزم جدی مدیران استانی و ملی است زیرا مردم در انتظار تحقق وعده‌ها هستند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه پروژه راه‌آهن کرمانشاه به‌ دلایل فنی با محدودیت سرعت در مسیر کرمانشاه به فیروزان مواجه است که سرعت قطار را تا ۶۰ کیلومتر کاهش می‌دهد.

رنجبر با بیان اینکه راه‌آهن کرمانشاه می‌تواند نقش مهمی در احیا و توسعه جایگاه استان به‌همراه داشته باشد، تصریح کرد: توسعه روابط تجاری با بخش کردی و عربی عراق به‌همراه رونق منطقه آزادی تجاری و صنعتی قصرشیرین می‌تواند موجب تحول اقتصادی استان کرمانشاه شود.

وی با بیان اینکه کلان پروژه‌های استان کرمانشاه نیمه‌کاره باقی‌مانده است، بیان کرد: پتروپالایشگاه آناهیتا که از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه است پس از سال‌ها نیمه‌کاره است و به یکی از مطالبات قدیمی مردم این استان تبدیل شده است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی افزود: طی دیداری که با وزیر نفت انجام گرفته مقرر شد تصمیمات مهمی در این حوزه گرفته شود تا شاهد این کار اصولی برای تحقق این پروژه شود.

رنجبر با بیان اینکه مجمع نمایندگان استان کرمانشاه برای توسعه استان کرمانشاه همدل هستند، خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات اصلی مجمع نمایندگان تحقق کلان پروژه‌های استان است و تفاوتی ندارد که این طرح برای کدام منطقه استان در نظر گرفته شده است.

وی تأکيد کرد: راه‌آهن کرمانشاه به خسروی می‌تواند زمینه اشتغال را برای راه‌اندازی و سپس در بهره‌برداری از مزایای آن در پی داشته باشد.

اختصاص ۳۰ هزار میلیارد تومان برای راه‌آهن کرمانشاه به خسروی 

محمدطیب صحرایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: راه‌آهن کرمانشاه به خسروی یکی از پروژه‌های مهم و تأثیرگذار استان کرمانشاه محسوب می‌شود که همواره تلاش کرده‌ایم اعتبارات لازم را برای آن جذب کنیم.

استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به پروژه‌های مهم استان‌ها داشت، افزود: پس از ارسال نامه‌های متعدد و هماهنگی با مسئولان کشوری توانستیم از محل صندوق توسعه ملی استجازه مقام معظم رهبری را کسب کنیم.

صحرایی با بیان اینکه با استجازه مقام معظم رهبری اعتبار بسیار مهمی برای استان کرمانشاه اختصاص یافت، بیان کرد: ۳۰ هزار میلیارد تومان طی سه سال به استان تخصیص می‌یابد که می‌تواند موجب افزایش سرعت پروژه راه‌آهن کرمانشاه به خسروی شود.

وی ادامه داد: اعتبار اختصاص‌یافته به پروژه راه‌آهن کرمانشاه به خسروی هفت برابر بودجه بودجه عمرانی سالانه استان کرمانشاه است و طی سه سال می‌تواند این خط ریلی را به‌بهره‌برداری برساند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ یکی از مشکلات اصلی پروژه مهمی ریلی کرمانشاه به خسروی کمبود اعتبار و یا عدم تخصیص اعتبار اختصاص یافته است که این طرح مهم ملی را نیمه‌کاره باقی گذاشته است.

منبع: شبکه اطلاع رسانی مرصاد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :