به گزارش کلهرنیوز، محسن دارابی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در این نشست که امروز (۱۵ شهریور) با حضور معاون اقتصادی استانداری برگزار شد، با بیان اینکه در فصل گرمای امسال محدودیت برق چالش‌های جدی پیش روی صنایع ایجاد کرده، از کاهش حدود ۵۰ درصدی ظرفیت تولید صنایع استان به دلیل محدودیت برق خبر داد و اظهار کرد: این امر در نهایت در بازار و سفره مصرف کنندگان خود را نشان می‌دهد.

مدیرکل صمت استان کرمانشاه حل مشکل ناترازی برق تا سال آینده را بعید دانست و افزود: راهکار اصلی این است که صنایع به سمت ایجاد نیروگاه‌های خودتامین بروند و دستگاه‌های مختلف نیز آنها را کمک کنند.

صنایع وضعیت مناسب ندارند

جهانبخش شکری رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز در این نشست با بیان اینکه با وجود بهبود شرایط دمایی هنوز محدودیت برق صنایع ادامه دارد، گفت: بسیاری از صنایع تنها یک شیفت کار می‌کنند و برخی در آستانه ورشکستگی هستند.

وی ناتوایی در عمل به تعهدات صنایع، ناتوانی در پرداخت دستمزد کارگران و اقساط بانکی و آسیب به دستگاه‌ها و تجهیزات صنایع را از پیامدهای قطع برق برشمرد و افزود: صنایع کوچک در چنین شرایطی متحمل بیشترین خسارت می‌شوند.

شکری از قطع برق صنایع کرمانشاه برای سه روز در هفته یاد و خاطرنشان کرد: برخی استان‌های همجوار ما تنها یک روز در هفته محدودیت برق دارند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه با بیان اینکه مجموع مصرف صنایع استان تنها ۱۶۰ تا ۱۷۰ مگاوات است، اظهار کرد: با این وجود سهمیه محدودیت برق برای ما به اندازه برخی استان‌های بزرگ مثل تهران اعمال می‌شود.

وی همچنین از نگرانی صنایع برای تامین سوخت در فصل سرمای پیش رو یاد کرد و ادامه داد: تقاضا داریم در صورتی که به دلیل ناترازی انرژی محدودیت‌هایی برای صنایع اعمال می‌شود، استانی مانند کرمانشاه با این نرخ بیکاری و شرایط اقتصادی سهمیه کمتری داشته باشد.

خسارت گسترده بخش کشاورزی از خاموشی چاه‌های آب

ناصر مرادی نائب رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه نیز در این نشست با بیان اینکه مشکلات ناشی از قطع برق تنها به صنایع محدود نمی‌شود، گفت: قطع برق چاه‌های کشاورزی نیز مشکلات جدی پیش روی این بخش ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه در سنوات گذشته قطع برق چاه‌ها فقط سه ساعت در روز بود، از افزایش این محدودیت به شش تا هفت ساعت در روز در فصل گرمای امسال خبر داد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه از مشکل تامین سوخت ماشین آلات کشاورزی نیز یاد کرد که بسیار کمتر از نیاز واقعی بوده و لازم است بازبینی شود.

برق صنایع شب‌ها رایگان است

به گزارش ایسنا، محمد مرادی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه نیز در پاسخ به مشکلات صنایع استان، با بیان اینکه معضل ناترازی برق سراسری است، گفت: امسال با رشد حدود ۸.۵ درصدی افزایش مصرف برق مواجه بودیم که دو برابر میزان رشد مصرف برق سال گذشته بود.

وی گرمای هوا را یکی از عوامل مصرف بالای برق در فصل گرمای امسال عنوان کرد و افزود: هر یک درجه افزایش دما، مصرف برق کشور را تا ۱۸۰۰ مگاوات افزایش می‌دهد و این عدد در کرمانشاه ۳۰ تا ۳۵ مگاوات است.

مدیرعامل توزیع نیروی برق استان کرمانشاه با بیان اینکه محدودیت مصرف برق سراسری بوده و محدود به کرمانشاه نیست، گفت: این محدودیت‌ها در سراسر کشور یکسان و عادلانه است و تفاوتی با استان‌های همجوار نداریم.

مرادی اظهار کرد: از ۱۵ خرداد قرار بود محدودیت برق صنایع ۲۴ ساعت در هفته باشد که ما برای کمک به صنایع استان این میزان را ۱۵ تا ۱۶ ساعت اعمال می‌کردیم، اما در نهایت به دلیل شرایط خاص این محدودیت‌ها به ۱.۵ روز و سه روز در هفته افزایش یافت، اما در کنار آن اعلام شده صنایع می‌توانند شب‌ها کار کنند و تعرفه برق در ساعات شب برای آنها رایگان خواهد بود.

وی در ادامه بر لزوم افزایش بهره‌وری در استفاده از برق و همچنین استفاده از ظرفیت ژنراتورها تاکید کرد و افزود: مقرر شده تا پایان سال آینده ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه در بخش صنعت ایجاد شود که صنایع ما نیز باید به این سمت حرکت کنند.

ناصر حسینی مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه نیز از تامین گاز پایدار صنایع در فصل سرمای پیش رو خبر داد و عنوان کرد: تنها برخی صنایع سنگین مانند پتروشیمی و سیمان به صورت سراسری دچار محدودیت‌هایی می‌شوند.

منبع: ایسنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :