به گزارش کلهرنیوز، مرز خسروی از دیرباز مسیر عزیمت زائران ایرانی به عتبات عالیات بوده که به‌عنوان مسیر کربلا مشهور است و اینک برای سومین سال متوالی با پیشرفت امکانات و زیرساخت‌هایی بهتر از سال گذشته آماده میزبانی از زائران اربعین حسینی است.

طبق‌ آمار سال گذشته بیش از یک میلیون زائر از مرز خسروی تردد کردند و طبق گفته مسئولان امسال پیش‌بینی می‌شود با ارتقای زیرساخت‌های این مرز و فراهم‌ آوردن تجهیزات، بیش از دو برابر زائر از «دروازه کربلا» عبور کنند.

با وجود اینكه ۶ روز دیگر تا اربعین حسینی باقی‌ مانده اما این یک هفته است كه مشتاقی و دلدادگی دل‌های همه عاشقان حسینی را گرفتار خود كرده و شمار زیادی با پای پیاده و كوله‌باری سبک راهی دیدار یار شده‌اند.

کاهش توقف زوار در گیت‌های مرز خسروی و منذریه به ۴ ثانیه 

محمد نجفی در گفتگو با خبرنگار اطلاع‌رسانی مرصاد، اظهار داشت: از افزایش بیش از ۵۰ درصدی تردد از مرز خسروی نسبت به اربعین سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: این افزایش آمار نشان از اعلام رضایت زوار دارد.

فرماندار قصرشیرین گفت: همچنین با اشاره به فعال بودن ۵۸ گیت در مرز خسروی و ۸۸ گیت در مرز منذریه برای تردد زائران اربعین، افزود: هیچ محدودیتی برای تأمین زیرساخت‌ها به منظور افزایش گیت‌ها وجود ندارد در صورت نیاز امکان افزایش تا ۱۰۰ گیت نیز وجود دارد.

وی با اشاره به توسعه سایبان‌ها در مرز خسروی، گفت: در این پایانه حدود ۱۵ هزار متر مربع سایبان مجهز به مه‌پاش، سیستم‌های خنک‌کننده و روشنایی‌های مسیر  تعبیه شده‌اند.

نجفی با اشاره به خدمات‌رسانی موکب‌ها، تصریح کرد: خدمات هلال‌احمر، آبفا، توزیع آب‌ خنک، بهداشتی و پزشکی و… همه امکانات برای خدمات‌رسانی بهتر به زوار مهیا است.

وی یادآور شد: سال گذشته یکی از مشکلات در مرز منذریه کمبود وسیله حمل‌ و نقل بود که امسال با مذاکرات وزیران کشور دو طرف و استانداران استان‌های هم‌جوار این مشکل برطرف شده و تاکنون زائران در خصوص عدم حضور وسیله نقلیه در آن‌ سوی مرز شکایتی نداشته‌اند.

نجفی تردد در مرز خسروی را روان و مطلوب ارزیابی و خاطرنشان کرد: با توجه به راه‌اندازی سامانه «سجاد» مدت توقف زوار در گیت‌های مرز به حدود ۴ ثانیه رسیده است.

 ۴۱۰ هزار زائر از مرز خسروی تردد کرده‌اند

فرماندار قصرشیرین از آماده‌باش همه ظرفیت و امکانات راهداری تا پایان موج بازگشت زوار خبر داد و گفت: از ابتدای ماه صفر تا به امروز بیش از ۴۱۰ هزار زائر از مرز خسروی تردد کرده‌اند که این آمار به صورت لحظه‌ای در حال افزایش است.

فعالیت شبانه‌روزی ۶ هزار نیروی پزشکی و پیراپزشکی در اربعین

قباد محمدی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: مرکز فوریت‌های پزشکی و خدمات سلامت ثارالله در پایانه مرزی خسروی با زیربنای ۲ هزار متر مربع، دارای دو بخش بستری مردان و زنان، اتاق مامایی، سه اتاق پزشک، داروخانه، آزمایشگاه و تریاژ آماده خدمت‌رسانی به زائران اربعین است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: تعداد ۲۰۰ نیروی مستقیم و فعال کادر بهداشت و درمان در حال آماده‌باش و تعداد ۸۰۰ نفر نیروی اورژانس هم شبانه‌روز به‌صورت غیرمستقیم به زائران ارائه خدمت می‌کنند.

وی گفت: تعداد ۱۲۰ دستگاه وسیله امدادی نیز در ایام اربعین اباعبدالله‌الحسین (ع) آماده ارائه خدمت به زوار هستند که از این تعداد ۱۰۸ دستگاه آمبولانس، پنج دستگاه اتوبوس‌آمبولانس، پنج دستگاه موتورلانس و دو فروند بالگرد است.

محمدی خاطرنشان کرد: از بیستم مردادماه تاکنون حدود ۱۷ هزار زائر هنگام ورود و خروج از پایانه مرزی خسروی از لحاظ بیماری های واگیر مورد سنجش قرار گرفته‌‌اند.

وی با اشاره به اینکه در کل استان ۷۶ پایگاه شهری و جاده‌ای و یک پایگاه اورژانس هوایی مشغول فعالیت هستند، گفت: از ورودی کنگاور تا پایانه مرزی خسروی ۳۰ پایگاه فعال وجود دارد که ۱۷ پایگاه در کانکس‌های در مسیر اربعین مستقر شده‌اند.

محمدی با بیان اینکه اکنون دو فروند بالگرد یکی در شهرستان‌ قصرشیرین و دیگری در کرمانشاه آماده خدمت‌رسانی هستند، گفت: در صورت نیاز به خدمات اورژانس هوایی از طریق بالگرد مصدومان یا بیماران به بیمارستان طالقانی کرمانشاه منتقل خواهند شد.

وی در ادامه با اشاره به ابلاغ دستورالعمل نظارت بر عوامل محیطی در مراسم اربعین، خاطرنشان کرد: بازرسان بهداشت محیط دانشگاه با فعالیت ۱۵۰ بازرس در قالب هفت گروه از ورودی کنگاور تا مرز خسروی بر مراکز تهیه، توزیع و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی، موکب‌ها، مراکز اقامتی، سامانه‌های آب‌رسانی و ایستگاه‌های پذیرایی نظارت دارند.

محمدی با اشاره به فعالیت ۶ هزار نیروی پزشکی و پیراپزشکی در همه شیفت‌ها در مراسم اربعین به‌صورت شبانه‌روزی، یادآوری کرد: واحد EOC مجهزی در مرکز سلامت ثارالله مرز خسروی آماده مدیریت حوادث است.

وی همچنین با اشاره به آماده‌‌باش ۱۹ بیمارستان دانشگاهی، دو بیمارستان تأمین اجتماعی و همچنین سه بیمارستان نظامی، خاطرنشان کرد: ۶ هزار نیروی پزشکی و پیراپزشکی در تمام شیفت‌های کاری به‌صورت ۲۴ ساعته آماده پذیرش و ارائه خدمات در مراسم پر شکوه اربعین حسینی هستند.

برپایی ۳۰۰ موکب پذیرایی، فرهنگی، بهداشتی و درمانی در کرمانشاه

سعید بهشتی‌راد در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: یکی از سنت‌های موجود در مکتب شیعه اقامه عزا برای بزرگان دین و کسانی است که محور دینی دارند.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه حضرت نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه افزود: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که برای توسعه و احیای دین انجام گرفت قیام امام حسین (ع) بود و ایشان در این باره فرمودند که من برای احیای دین جدم و امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم.

بهشتی‌راد گفت: در دوران امام حسین (ع) حاکم جور بر مسلمانان سلطه پیدا کرده بود و به همین خاطر بعد از قیام عاشورا بحث تبلیغ و تبیین قیام امام حسین (ع) و مکتب عاشورا شروع شد و از طرفی اربعین باعث شد تا آموزه‌های کربلا حفظ شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ موکب پذیرایی، فرهنگی، بهداشتی و درمانی در استان کرمانشاه در طول ایام اربعین خدمات ارائه می‌دهند، گفت: موکب‌های نواحی مقاومت بسیج در تمامی مسیرهای تردد زوار در استان کرمانشاه از ورودی‌ استان در شهرستان کنگاور تا نقطه صفر مرزی در قصرشیرین و نیز تا خروجی زوار از شهرستان اسلام‌آبادغرب به سمت مرز برای خدمات‌رسانی به زوار اربعین آماده شده‌اند.

بهشتی‌راد در ادامه گفت: سپاه کرمانشاه همه امکانات خود را برای خدمت‌رسانی به زوار اربعین پای کار آورده و نگرانی برای اسکان و پذیرایی از زوار اربعین در استان وجود ندارد و خدمات‌رسانی تا بازگشت کامل زوار ادامه خواهد داد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ مرز خسروی که قدیمی‌ترین مرز با کشور عراق است و بزرگ‌ترین پایانه مرزی خاورمیانه محسوب می‌شود سال به سال بر امکانات و زیرساخت‌های مسیر تردد به این پایانه مرزی افزوده شده و شرایط را نسبت به گذشته برای تردد زائران اربعین حسینی فراهم‌تر می‌کند.

فعالیت شبانه‌روزی مرز خسروی برای تردد، شور و شوقی در دل عاشقان اباعبدالله‌الحسین (ع) در استان کرمانشاه به وجود آورده که امسال ویژه‌تر از سال‌های گذشته میزبان زائران اربعین هستند.

/ منبع: شبکه اطلاع رسانی مرصاد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :